Csky Kroly
A farsangi szoksok hiedelemkre, kltszete s dramaturgija
Edvi Ills Pl rja a Vasrnapi Ujsgban az esztend eme idszaka kapcsn a kvetkezket: „A farsang – melly sz a nmet Faschingbl van magyarostva – keresztyn idszmts s naptr szerint minden eurpai nemzetnl azt az vszakot jelenti, melly Vzkereszt s Bjt kztt esik; mint emezt mg nagy Gergely r. ppa (Kr. ut. 600 krl) hetven naprl negyvenre alcskkentette s llandan meghatrozta – bezrlag hamvazszerdval kezdett vevn".
A farsang minden keresztyn orszgban hzasulsokra, menyegzkre s tnczvigalmakra szokott fordttatni, nemcsak falusi kznpnl, mellyre nzve illyenkor van sznid minden mezei munktl; hanem a vrosiaknl, st az ri rendnl is.” Majd egy prizsi trk kvetet emlt a szerz, aki – ltvn a nagy dorbzolsokat – gy rt haza, Konstantinpolyba: „Van az vnek egy bizonyos rsze, midn a francziknak elmegy az eszk s nhny ht mulva, egy arra rendelt napon, port hintenek fejkre, melly ltal eszket ismt szerencssen visszanyerik.” Aztn ekkpp folytatja rst Edvi Ills Pl: „Mi illeti e divatnak eredett, az ktsgkvl az srgi pognysgban keresend; nvszerint a hajdani hres grg s rmai nemzetek vallsi regiben, az u. n. mythologiban mellynek ez is maig l maradvnya. Azon nemzeteknek t. i. egyik istensgk volt a bor istene, Bacchus, ki az smonda szerint a szltl s a rszegt bor-ital feltalljnak tartatott, s deli ifju, de rszeg alakban tisztelgett. Innt a farsangi napok latin nyelven maig gy neveztetnek: Bacchanalia. E bor-isten nnepn, melly pen a tli hnapokban tartatott meg, szoktak papjai rszeglten minden kigondolhat trfkat s vg jtkokat zni; a np is, frfiak s nk vegyest, muzsika-sz s dallrozsok mellett tncznak eredve, rakoncztlan radst engedett szles j kedvnek; mellynek kifolysait aztn a keresztynek is nemcsak utnoztk, de uj meg uj lczes tallmnyaikkal bvtettk.” (1857. II. 22. 8. sz.)
Farsang teht vltoz nnep: vzkereszttl hamvazszerdig tart. Idejt gy szmtjuk ki, hogy az els tavaszi (mrcius 21-e utni) holdtltre kvetkez vasrnaptl (hsvttl) visszaszmolunk hat hetet.
A karcsnyi nnepkr utn ehhez a jeles idszakhoz fzdik a leggazdagabb szokshagyomny. A kzelg tavasz rgi rmnnepe ez, mely egyttal „a tl s a tavasz kzdelmnek szimbolikus megjelentse”. Gonoszz s termkenysgvarzsl cselekedetek, larcos, alakoskod szoksok kapcsoldnak napjaihoz. Zajos mulatsgok, adomnygyjt s dramatikus jtkok tarktjk az nnepkrt. Ezen szoksoknak igen gazdag a kltszete is. Rgen azt tartottk, hogy aki ilyenkor nem hagyta abba a munkt, s nem mulatta ki magt elgg, az ksbb – klnsen aratskor – lusta, tehetetlen lett.
Egyes helyeken azt tartottk, hogy aki farsangkor varr, az ksbb befullad. Az is befullad, aki ilyenkor ruht foltozott.
Ajnlatos volt nhny elrst is betartani ez id tjt. Pldul ha farsang htfjn kukorict morzsoltak ltetshez, nem volt szabad beszlni, mert akkor a kikelt nvnyt ksbb megettk volna az rgk.
Farsangkor a tyklakba srga fldet kellett vinni, hogy az llatok jl tojjanak. (Nprajzi Mzeum, EA 15 445. 20–21. l.)
Pereszlnyben ebben az idszakban tartottk az j prok lakodalmt is, mert – a hiedelem szerint – „a farsangi menyecske gyesebb vt, mint a ks szi”. Ugyanebben a faluban hallottam, hogy „ha a farsang rvid, akkor a jnyok megvnnek, ha meg hossz, akkor a vjjnyok is frhmennek”.
Jsolgattak ilyenkor a kvriak is. „Ha a farsang hossz, akkor abba a vbe a szp jnyok, ha rvid, akkor a csnya jnyok mennek frh” – mondogattk az itteniek.
Farsang a Nyitra megyei Menyhn s a krnykbeli falvakban is „a j tpllkozs: az evs-ivs, szrakozs s mulatsg ideje”. Ilyenkor van a disznrorok nagy rsze is.
Br a legtbb esemny vidknkn is farsang hrom napjra (vasrnap, htf, kedd) esett, tudunk nhny ms nappal kapcsolatos szoksrl is.
Farsanghajts – koledls
Palston kvrcstrtkn a farsang hrom napjt megelz cstrtk estjn jrtak a gyerekek „farsangot hajtanyi”. Az alakoskod dramatikus jtknak rgebben a felnttek is szerepli voltak. Lepedbe, medvebrbe ltzkdtek, gy jrtak a hzakhoz koledlni. Kolbszt, szalonnt vagy farsangi fnkot kaptak, s az adomnygyjt szoks vgn mulatsgot tartottak. Adatkzlink a szoks rszleteire mr nem emlkeztek. A palsti Pter Borbla viszont mg el tudta adni az ottani koledl nek szvegt. Ez gy hangzott:
„Hajcstok ki farsangot,
maj szp neket mondok,
futok, megyek Dunba,
fogok fnyes halkt,
teszem tnyrkmra,
kldm istenkmnek.
Isten tarcson bkessgbe,
anygyal vigassgba,
Kerekes Antal hznl
tketzet raktunk,
kerjj tyk, gerlice,
ketten nyomdogjjunk.”
A Zoboralja egyes kzsgeiben is kvrcstrtkn kezdtk a legnyek a farsangolst. Menyhn dleltt a kocsmban gylekeztek. A cignyok rzendtettek, k pedig elindultak felsorakozva az utcn, s sorra jrtk a falut.
Vicsapaptiban a legnyek kezben egy-egy plca volt. Azokat egy kr kzepbe tettk, majd tncolva az albbi szlovk dalt nekeltk:
„Duduly faangy,
Vek noc bva,
Kdo nem kouchy,
zima mu bva.”
Tesmagon szombaton jrtak a gyerekek „farsangoznyi”. Nagyobb csoportokban mentek, minden hzhoz betrtek, s az ablak alatt ezt a dalocskt nekeltk:
„Hajcstok ki farsangot,
maj szp neket mondok,
kerjj, kakas, kerjj, tyk,
egytt nyomdoglunk!”
A Nyitra megyei Menyhn egykor a figyermekek farsangvasrnap tbb csoportban jrtak „srdznyi”. Minden hznl elnekeltk az albbi szveget, ami utn tojst kaptak:
„Srd gyjjn, hozzon meleget,
Micsodai meleget?
Nyri meleget.
Haj szkecske, szkecske,
szl dombocskja.
Zab szemesedjen,
buza bokrosodjon.
Kirly lova hzzon,
hadba megynk rajta,
trk fejet hozzon
lapu alatt lapogjon,
csvny alatt cogjon.
Csk, csk, mcsk
mkos mcsk.”
(Manga J., 1942. 37. l.)
Zsrn a farsang utols eltti vasrnapjt talaj-vasrnapnak vagy tananaj-vasrnapnak neveztk. A lnyok itt ebd utn jrtk vgig a falut. Ahol a „talajozk” nem kaptak semmit, ezt mondtk:
„Nem adtak semmit,
Pocik egye kalszotok,
Geriny egye tykotok.”
(Manga J., 1942. 33–34. l.)
A nagycsalomijai legnyek htf reggel vgeztk a „farsangi koledlst”. Az elz napi mulatsg utn indultak, harmonikasz ksretben mentek a lnyos hzakhoz. Miutn elmondtk koledl versket, meghvtk a lnyt a dlutni tncmulatsgba, Az itteniek verse gy hangzott:
Hegyig farsang, farsang,
itt is adnak, amit adnak.
Hej gazdasszony, gazdasszony, fusson a kamrba,
vgjon eggy kis szalonnt,
fzze a nyrsamra!
Hotyha nem d szalonnt,
kifrom a gerendt!”
A lnyok szleitl teht kolbszt, szalonnt, tojst vagy pnzt kaptak a koledlk. Itt bizonyra csak az els legnyek jrhattak koledlni, mert az adatkzlink lltottk, hogy csak nhnyan voltak. Valszn, hogy az sszeszedett adomnyokat a zenszcignyoknak adtk, ezzel trlesztettk jradkukat.
Az ipolyfdmesi legnyek egy nagy kpenyben jrtak koledlni. Oldalukon tarisznya, kezkben kolomp volt. Kolbszt s szalonnt szedtek, az utbbit egy nagy nyrsra „szurklva” vittk magukkal. Az adomnygyjts vgn jt mulattak, az sszeszedett lelmet kzsen fogyasztottk el.
A kelenyei lnyok farsang keddjn mulatsg utn nekeltk az albbi dalocskt:
„Elmt farsang,
itt hagyott,
a lnyoknak
bt hagyott.
Leginyeknek
nagyobbat,
hogy a tykok
tojjonak!”
Bodzsr Jnosn itteni adatkzl a farsangbcsztat msik szvegvltozatra is emlkezett. Ez gy hangzott:
„Elmt farsang
itt hagyott,
a lnyoknak
bt hagyott.
Hozza isten
msikot,
vigasztald a
lnyokot!”
Emlkeztek egy-egy mondkra az ipolyhidvgiek is. Farsangi kszntjk ez volt:
„Eljtt farsang,
itt van farsang,
aki nem d szalonnt,
kifrom az oldalt.”
Farsangbcsztatkor meg az albbi versikt mondogattk:
„Elment farsang,
itt hagyott,
a lnyoknak
bt hagyott.
Kinek hagyott,
kinek nem,
n tncoltam,
te meg nem.”
Zoboraljn farsangkedden volt a tkeszeds. A tnchelyisgben a legnybr kijelentette az aktust, kezben egy fazekat tartott, abba szedte a pnzt. A lny a „tkt”, azaz a pnzt annak a legnynek adta t, akivel tncolt. Az tovbbtotta aztn a legnybrnak. (Manga J., 1942. 38. l.)
A farsangvasrnap eltti cstrtkt az Ipoly mente egyes kzsgeiben – mint mr fentebb is emltettk – kvrcstrtknek neveztk. Kelenyn ilyenkor „klltt utojjra jlaknyi, mer osztn mn a bjt gytt”. Ezen a napon hst, pogcst, „tepertt”, kolbszt, kposztt ettek. Ipolyhidvgen a mdosabb gazdk ebdhez mg az aratjukat is meghvtk. Elfordult, hogy aratik a htfi ebdnl is helyet kaptak; a gazdasszonyok rtest, „hsfliket” stttek, ezzel vendgeltk meg munksaikat.
A palc nyelvterleten vgzett gyjtsekbl tudunk arrl, hogy egyes helyeken a hamvazszerda utni napot neveztk kvrcstrtknek, mivel ilyenkor mg el lehetett fogyasztani az sszes farsangi telmaradkot: a hst s a zsros eledelt egyarnt. Ugyanezt a napot a kelenyei Bodzsr Jnosn viszont zldcstrtknek nevezte, s szerinte ekkor „mn nem vt szabad hst ennyi”.
A bgtemets, alakoskods
![](http://www.ujdimenziok.hu/vtext_ujdim/ujdimhu_991_2.jpg)
Hshagykeddi szoks lehetett valamikor a Kzps-Ipoly mentn is a bgtemets. Manga Jnos emlti Palcfld cm nprajzi monogrfijban, hogy egyes helyeken, amikor a farsangot temettk, egy trgyahord saroglyra rossz ldt vagy szalmazskot tettek; ezt ngy legny vitte a vlln, s ket ksrtk a tbbiek, akik kzl egyik a papot, msik a kntort utnozta. Mikor a falu vgre rtek, a pataknl letettk a ldt, s valamennyien krltncoltk azt. Volt, ahol a szalmazskot gettk el, mikzben ezt nekeltk a szoksos temetsi dallamra: „Jl jrtl te szp virgszl, mert egy nagy gdrbe ugrottl.” (1979. 221. l.)
Adatkzlink vidknkn mr nem emlkeztek erre a trfs szoksra. m hogy a jtk egykor valban elevenl lhetett vidknkn, azt Ipolyi Magyar Mitolgijnak soraival is igazolhatjuk. Egy ipolysgi farsangi szoksrl rta a honti tj szltte az albbiakat: „Ipolysgon a legnyek hamvazszerdn sszejve tartjk az gynevezett bgtemetst, ami abbl ll, hogy egykor a sheder fik legnyekk szabadttatnak fel hat botcsapssal, ami mellett egy pintos bor veg a fldbe satik, honn az ismt a jv v hasonl napjn kivtetik.” Legnyavatsra klnben ksbb is sor kerlt ilyenkor az Ipoly mentn. (Csky K., 1987. 84–88. l.)
A farsangi szokskr halottas jtkrl Ujvry Zoltn rt kell alapossggal. emlti: „A temets a farsangi, kiss tgabban a tli-tavaszi szoksoknak minden ktsget kizran egyik legrgibb motvuma.” Ez olykor megegyezett a fonhzakban is bemutatott halottas jtkokkal. (Ujvry Z., 1997. 85–87. l.)
Ugyancsak Ujvrynl olvashatunk rszletes elemzst a medvemaszkos jtkokrl, melyek a farsanghoz is ktdtek. Klnsen kedvelt alakja volt ez az llat a dramatikus jtkoknak, s tbb motvum „visszavezethet a magyarsgnak a keresztnysg felvtelt megelz kultrjba”. (Ujvry Z., 1997. 276. l.)
Emlegettk a medvt a palsti recens anyagban is. Vannak tredkadataink Bernecebartibl is. Pli Jnos kzlte, hogy nluk farsangkor „csak gy zrgtek a legnyek, meg brummogtak, tncoltattk a medvt. Annak a derekra meg a nyakba nagy lncokat tettek, oszt ostorval vertek a talpa al, az meg ugrt, tnct.” (MTA NI Kzirattra. 358. 1–12. l.; Magyar Nprajzi Atlasz krdvei. IV. fzet. Bernecebarti, Palst. 11., Hont 7., 10 G. 19.Sl.)
![](http://onka.matavcom.hu/res/5/77H0gY0vDxBClmD.jpg)
A farsangi mulatsgok
Az utols nagy tli mulatsg valamennyi faluban farsangvasrnap kezddtt, s kedd este tz-tizenegy ra tjban rt vget. Pereszlnyben farsangkor a falu fiataljai-idsebbjei ez alatt a hrom nap alatt nem dolgoztak, jformn semmilyen munkt se vgeztek. Ennek okrl egybknt mr fentebb szltunk.
A mulatsg Pereszlnyben vasrnap litnia utn ngy rakor kezddtt. Az „els leginyek”, a „jobb mdak” rendeztk azt. A falu valamelyik hznl breltek egy nagyobb helyisget, ott roptk a tncot htf hajnalig. Aki mr lmos s fradt volt, az hazament, kicsit pihent, majd msnap dlutn jra folytatta a mulatozst. Dudra vagy cignyzenre tncoltak.
A szzadfordul elejn az Ipoly menti falvakban mg tbb duds is tevkenykedett. Manga Jnos rta 1939-ben (A viszatrt Felvidk nprajza) az ipolyhidvgi Lrincz Vince dudsrl, hogy utoljra hat vvel ezeltt dudlt Ipolyfdmesen, s hrom farsangi napra 50 csehszlovk koront, illetve enni-innivalt kapott. Lehet, hogy hzta a talpalvalt Pereszlnyben is, ahol rendszerint a tncot is az „els leginyek” kezdtk.
A faluban egyszerre ngy els legny volt. nnepi alkalmakkor nekik mr feladatuk is akadt. Pldul a mise alatt az oltr eltt k tartottk a ngy „lmpst”. Az els lnyok szintn ngyen voltak. nnepi alkalmakkor k g gyertyval a kezkben lltak az oltr eltt.
Pereszlnyben a farsangi mulatsg els napjn „kendstnccal” kezdtk a hoszszan tart vigadalmat. A teremben ilyenkor csak gyertyk egtek. A zenszek fltt a mestergerendra egy hosszabb lcet szerkesztettek, s erre tettk az g gyertykat. Az els legnyek kzl egyik elkiltotta magt, hogy: „Mekkezgyk a kendstncot!” Utna a zenszekhez ment, ntt rendelt; a gyertyk kzl pedig levett egyet, tnyrba helyezte, s azzal egytt azt a lnyok alkotta kr kzepbe tette. A mestergerenda alatt a gyertyk mellett volt egy „slingelt” zsebkend is, amit a legny szintn leakasztott onnan, a kr kzepn aztn lass lptekkel kezdte a tncot erre a ntra:
„Lennek, lennek,
n oda nem megyek.
Lennek, lennek,
n oda nem megyek!”
(Horvth Mihlyn adatkzlse,1918.,1984).
Amg a zenszek ezt ktszer-hromszor eljtszottk, a legny krbejrta a lnyokat, egyet kiszemelt kzlk, rdobta a zsebkendt, s csalogatta t a krbe. Ott a zsebkendt a legny addig-addig hzogatta a lny lba eltt, amg az gyesen r nem lpett. Ezzel aztn vget rt a csalogats, karra kapta a lnyt, s kezddtt a pros tnc.
Ezt az albbi nek ntjra jrtk:
„Eggy szem bza,
kt szem rozs,
most cskolj meg,
most, most, most!
Ha most nem,
soha nem,
esztendre
mg gy sem!”
(Horvth Mihlyn adatkzlse)
Mialatt a pros tncot jrtk, a legny addig-addig „aviskodott”, mg el nem kapta a lny fejt. Ekkor arcon cskolta t, tadta neki a zsebkendt; pnzt dobott a tnyrban elhelyezett g gyertya mell, s elhagyta a krt. Utna a lny kezdte elrl a jtkot, egy msik legnyt hvott a krbe. A tnc addig tartott, amg valamennyi legny s lny sorra nem kerlt. A kendstncot a „padegatta” s a „glyatnc” kvette. Az sszegyjttt pnz a zenszek lett, mert ez mr elre szerepelt az egyezsgben.
Kedd este tz rakor a mulatsgon megjelent a bakter. Csatlakozott hozz a harangoz is, aki ezzel a szveggel lpett a terembe: „Most flmegyek a toronyba, mekhzom a harangot, mer hshagy kedd este tz ra van. Ill minden keresztny hvnek abbahagyni a mulaccsgot!”
Miutn a harangoz elhzta a figyelmeztet „verset”, az jjelir illedelmesen ksznt, s ezt mondta: „Kedves fiatalok, regek! Vge a mulaccsgnak, mr holnap lesz a nyagybjt els napja, hamvazszerda. Kezdgyik Jzus Krisztus knszenvedse. Ennek jell fre a vgsgval, az iszkossgval, a hsokval s a sok zsrokval!”
A bakter ezutn a muzsikusokhoz fordult, egy j magyar csrdst rendelt, melyet maga is eljrt. Vgl elvette a zensztl a vont, j jszakt kvnt mindenkinek, s eltvozott, tancst valamennyien megfogadtk: a farsangolk befejeztk a mulatsgot, a gazdasszonyok kimostk a zsros lbasokat, a frfiak pedig abbahagytk az ivst. Bjtben senki sem ivott egyetlen pohr bort sem.
Ipolyhidvgen kt els „leginy” intzte a mulatsgot. A kendstncot ismertk itt is.
Czibulya Lszln (81 ves, 1981) gy eleventette ezt fel:
„Eggy gyertyt meggyujtottak, a fdre tettk, oszt eggy leginy, aki a cignyokot fogatta, elkeszte a tncot. Kccer-hromszor krbejrta a gyertyt, akkor oszt zsebkendjjivel mevvkta a jnyt. Ha vt szeretjje, asztat. Avval oszt tnct egy kvesig. Akkor a leginy fret, s jny meg maga tnct. Osztakkor a jny megint ht msik leginyt. Mikor meguntk, akkor fltettk a gyertyt.”
Az idsebb legnyek – ha sok pnz sszegylt – mg hamvazszerdn is mulattak, de csak zenesz nlkl. nekelve mentek vgig a falun. Abelovszky Istvnn meslte az albbiakat:
„Vt itt egy szolgaleginy, aki nagyon tudott alunnyi. Asztat ccer eggy jjel talicskba tettk a leginyek. Maguk eltt toltk vgig a falun, oszt kivittk boloncsgbol az reg kereszth.”
Ipolynyken „kt leginbr vt”. k fogadtk a zenszeket. A fiatalabbaknak ilyenkor be kellett llni „egsz chos leginyeknek”. az amollyan legnyavats volt, be kellett nekik „keresztknnyi a leginysgbe”. Siket Istvntl (72 ves, 1979) hallottam, hogy „aki nem vt egisz chos leginy, asztat nem hattak a tbbiek, hogy jrjon velk a faluba, a kocsmba vagy akrhova”. Az ilyeneknek mulatsgkor kellett a rokonsgbl vagy az ismersk kzl keresztapt hvni.
A Nyitra melletti palc faluban, Menyhn a legnyek a farsangols befejezse utn „cheltek” a kocsmba. A chels, illetve a keresztapa-vlaszts szokst Manga Jnos gy rja le monogrfijban: „A farsangols befejezse utn a legnyek chelnek a kocsmban. A 16-17 ves suhancokat kzben felszltjk, hogy vlasszanak kereszapt, majd behvjk ket a kocsmai ivszobba, ahol mindegyik megmondja, hogy kit vlaszt. A felavatand legny kezet fog a kt vlasztott keresztapval, majd koccintanak s megisszk az ldomst. Ettl az idtl kezdve magzzk egymst. Az ldoms utn kvetkezik a szl tnc, amikor csak a flcheltek s a keresztapk tncolnak egy csrdst. A chels rgebben a fonban kezddtt. A fel nem chelt legnyeket a nagyobb legnyek megfogtk az utcn, bevittk ket a fonba, ahol lenyomtk ket a fldre, nha meg is ktztk, addig, amg azt nem mondta, hogy keresztapt fogad. Ezutn megnevezte, hogy ki legyen a keresztapja, majd a vlasztott leggy odalpett hozz s ezt mondta: »Isten ltessen, keresztfiam.« Erre a felchelend, mikzben kezet fogtak, azt vlaszolta: »Isten ltessen, keresztapm.« Ezutn elmentek a kocsmba, ahol megittk az ldomst.” (Manga J., 1942.36. l.)
Ipolybalogon farsang vasrnapjn a legnyek „farsangi hvogatval” jrtak a lnyos hzakhoz, hogy elkrjk a lnyokat a tncra. Hvogatsuk gy hangzott: „Legyenek szvessek elbocsjtanyi Marit a mulaccsgra. Ahollyan tisztessgvel elbocsssk, ollyan tisztessgessen vissza is bocsjtyuk. E sz monds kegyelmeteknek.”
Hrom napig tartott valamikor a farsang Ipolyvarbn is. Kt helyen is volt mulatsg: egyiken a felntteknek, msikon – valamelyik pajta alatt – a gyerekeknek.
A vigadalom vasrnap dlutn t ra tjban kezddtt. Ez jflig tartott, de msnap ebd utn mr jra kezdtek „az emberek hullonganyi” a tncra. Az els nap csak a fiatalok szrakoztak, a msikon mr a hzasprok is ott voltak. Kedden pedig megjelentek az idsebbek is, „ollyan szoros vt, hogy alig frtek”. A zenszcignyokat a „leginybr” fogadta, a rendezsben mg ngyen-ten segtettek neki. A lnyok nem fizettek a tncra.
Varbn szoks volt a kitncoltats is. Ha valamelyik lny nem akart tncolni, vagy nem tetszett neki a legny, aki „horta”, akkor a „leginy odament a cignyho, kimuzsiktatta, j kitnctatta, oszt a vginn kipofoszta a jnt”. Ilyenkor a lnynak gyorsan el kellett meneklnie, mert a legny haragjnak egyb kvetkezmnye is lehetett. Kisn Bado Julianna (1908., 1984) idzett fel ezzel kapcsolatban egy varbi esetet, tbbek kzt „szemlyes lmnyt”.
„n is mg fijatal vtam, amikor nem mentem eggy leginyh. Fltem a zablagba, mer mn fjtak a lbajim. Odagytt az a leginy, hogy mennyek tncnyi. Mondok: nem megyek n!
– Ht m nem gysz?! – aszonygya.
– Nem megyek, vigy ms valakit! – mondtam neki.
Akkor oszt elvitt egy asszonyt.
– Itt ez a nagy jny, nem gytt velem tncnyi! – aszonygya neki.
Nem vtam mg csak tizenhrom ves.
– M nem tted pofon? – aszonygya neki a zasszony.
Ammeg odagytt, oszt uty pofon vgott, hogy no.
– Jnka eriggy haza, merkimuzsiktatnak! – asszonygya nekem az eggyik asszony.
Elmentem s aztn gyorsan haza, ahugy csak birtam.”
Kedd este tizenegy rakkor itt a templombr zrta be a mulatsgot. „Elszedte” a vont a zenszektl, de azok mg kiknyrgtek egy hossz ntt, ami jflig is eltartott. Ekkor aztn vgleg befejezdtt a tnc, br a legnyek mg tovbb maradtak. Igaz, hogy a cigny mr nem hzhatta a talpalvalt.
Manga Jnos egyik kzlsbl ismernk egy rgebbi szokst is (Farsangi trtnet. A Ht, Ipolysg, 1930. I. 25.). Az Ipoly mentn egykor farsang szombatjn a legnyek sorra jrtk a lnyos hzakat, ahol kolbszt, szalonnt, hurkt, tojst gyjtttek a cignyzenszek rszre. Szoks volt ugyanekkor, hogy a leggazdagabb lnytl selyemkendt is krtek. Ezt vasrnap annak a hznak a fdelre fggesztettk ki, ahol a tncmulatsgot tartottk. Hogy a zsebkendbl kszlt „zszlt” el ne lopjk, a legnyeknek felvltva kellett azt riznik. Errl a szoksrl mai adatkzlim nem tettek emltst.
Drgelypalnkon kedd este tzkor harangoz jelezte, hogy kezddik a bjt, vessenek vget a mulatsgnak. A legnyek nem mindig engedelmeskedtek, olykor a brnak kellett feloszlatnia a blt.
A farsangi bokrta
A fiatalok letben a farsang jelents esemny volt, az ilyentjban rendezett mulatsgokra pldul mr napokon t kszltek.A pereszlnyi lnyok a farsang eltti hten kiszemeltek egy-egy legnyt, akinek szp bokrtt kldtek. Ezt ltalban a lny keresztanyja vitte a legnynek. A bokrtt farsang vasrnapjn a legnyek a kalapjukhoz tztk, gy mentek a tncra. Volt olyan legny, akinek hrom lny is kldtt bokrtt. Az ilyen annak a lnynak a bokrtjt tzte elre, aki neki legjobban tetszett.
Varbn a lny rokonai „mn elre besztk, hogy ehe mg ehe lenne j hozzmennyi, ennek meg ennek kllne bokrtt kdenyi”. A lny keresztanyja farsang szombatjn vitte el a dszes bokrtt a kiszemeltnek, hogy „maj az horgya keresztgyerekeit tncnyi”. Elfordult, hogy valakinek t bokrtt is kldtek. A legnynek itt azzal a lnnyal kellett a tncot kezdeni, akitl az els bokrtt kapta. (Csky K., 1987. 95. l.)
Fonhzi szoksok s jtkok
A farsangi tncok s mulatsgok mellett a fonhzak is kedvelt szrakozhelyei voltak a fiatalsgnak. „Amikor mg a fonhzak megvoltak, a lnyok s a legnyek jtkai, mulatsgai, trfi a farsangi idszakban rtk el tetpontjukat” – olvashatjuk Manga Jnos nnepek, szoksok az Ipoly mentn c. knyvben (1968).
Kzsgeinkben mg szzadunk kzepe tjn is tbb fonhz volt. Ipolyfdmesen, Kelenyn, Ipolyhidvgen s Inmban tt-hatot tartottak szmon. Egy-egy helyen estnknt 15-20 fon is sszejtt. Fdmesen olyan hzaknl tartottk a font, ahol kevs csaldtag volt. A lnyok s az asszonyok ltalban az „els hzban” gyltek ssze, s a gazda nem lt kzjk. Hidvgen fleg zvegyasszonyoknl tartottk a font, mert „ott nem zavarkodott a gazda, oszt jobban hancroszhattak a jnyok is”.
Pereszlnyben a „fonlet” hagyomnyai mg 1942-ben is ltek. A lnyoknak ltalban hrom, az asszonyoknak egy-kt fonhzuk volt. Rendszeresen valamelyik szegnyebb (zsellr) csald hzra esett a vlaszts, mert ez nmi jvedelmet is jelentett szmukra. A fonhzrt az sszegylt 16-19 lny 1940 krl 1-1 pengt, 1-1 fej kendert, 0,5-1 liter mkot fizetett. (Manga J., 1956. 150. l.)
A fons novembertl mrciusig tartott, teht az v jelents rszt kitlttte. Egy-egy fon ltalban este hattl tizenegy rig tartott. Szombaton, vasrnap, valamint nnepnapokon az Ipoly mentn sem fontak. Aki ugyanis szombaton font, annak a hiedelem szerint megfjdult a keze vagy a feje. Hidvgen februrban, a fons utols napjn „ivt” rendeztek.
A fonhzakban a tulajdonkppeni munkn kvl ms egyb dolgok is zajlottak. Egy-egy fonhz a falu trsadalmi letben is fontos szerepet tlttt be. Az itt egybegyltek egybegyltek pldul megvitattk a falu s a „vilg” dolgait; mest mondtak, nekeltek, trflkoztak.
TOVBB>>
|